Genert???? Ni gode råd

Er det svært for dig at være "på" - være i centrum, tage initiativer til kontakt med andre, fastholde den og bede om det du ønsker f.eks. en date, vise interesse for en kæreste?

Generthed eller social fobi kan være ganske ubehageligt og begrænse folks udfoldelsesmuligheder. Men du kan nemt gøre noget ved det. Her er en række gode råd. Jeg kan hjælpe dig med dette arbejde hvis du ønsker det. I løbet af 3-4 samtaler skulle du have lært metoden så du kan arbejde videre selv

Kribler og krabler det i nakken og snurrer det i benene, hvis du skal sige noget i en større forsamling? Er du bange for at tage kontakt til fremmede mennesker? Eller bliver du blussende rød i kinderne, når du er midtpunkt for andres opmærksomhed?

Følelser som disse kan være meget generende, og ofte har de en selvforstærkende effekt. Men der er mulighed for at blive genertheden kvit. Svenske Expressen har opridset en række råd, du kan følge, og snart vil du mærke, at du bliver bedre til at håndtere situationer, som før gjorde dig ubehageligt til mode - hævder Expressen.

1) Identificer problemet
Først skal du identificere problemerne og skrive dem ned så præcist som muligt i en dagbog. Hvorfor vil du gerne overvinde din generthed? Hvilke symptomer er mest forstyrende? Og hvad vil du gerne ændre på?

Afsæt derefter et begrænset stykke tid, måske et par måneder, til at arbejde aktivt med din generthed eller sociale forbi.

2) Lav om på dit tankemønster
Mange har negative tanker som at "ingen vil være sammen med mig". Før dagbog over dine tanker omkring situationer, hvor din generthed mærkes. Vælg og udfordr en central tanke, du har haft. Find alternative afbalancerede tanker. Se på dig selv med samme medfølelse og forståelse, som du ville se på andre.

3) Udfordr din frygt
Spørg dig selv, hvad det værste er, som kan ske i en social situation. Er det virkelig så farligt? Hvordan ville en anden person se på samme situation?

4) Udsæt dig for ubehag gradvist
Eksperimenter med at konfrontere svære sociale situationer. Øv dig i at udsætte dig for dem. Begynd med situationer, som du rangordner som ubehagelige, som f. eks. at møde en persons blik. Begynd i det små og noter dig dine fremskridt.

5) Fokuser udad
Generte mennesker er ofte selvcentrerede og optaget af, hvordan andre opfatter dem. Det øger frygten og forværrer problemet. Vend fokus udad i stedet for. Symptomerne på generthed føles ubehagelige, men de er ikke altid synlige for andre. Tænk på, at de fleste er mindre optaget af, hvad andre gør, de er mere optaget af dem selv.

6) Øv selvsikkerhed
Opbyg din selvforståelse. Opfør dig, som om du var selvsikker, og gør nogle ting, som giver dig social fremgang. Det kan gøres ved at være sammen med personer, som du er tryg ved, eller ved at deltage i en form for foreningsarbejde.

7) Ændr din selvopfattelse
Definer etiketterne, som du sætter på dig selv. Hvad mener du egentlig med dem? Prøv at sætte mere positive eller neutrale ord på dig selv. Fokuser på, hvad du gør, ikke hvordan du tror, at du er.

8) Få hjælp
 Det kan være godt at have en støtteperson at tale med. En som ved, hvad du arbejder med.

9) Notér fremgang
Glem ikke at belønne dig selv for fremgang. Og gå tilbage i din dagbog og se, hvor meget du har opnået.