IDÉ/TEMALISTE TIL MÅLSÆTNINGER INDENFOR 4 VIGTIGE LIVSOMRÅDER


A:\MÅLSETN.IDE.htm

Formålet med denne liste er at du kan tænke dit liv igennem og finde ud af hvad du ønsker og drømmer om, og gerne på kort og lang sigt omsætte disse drømme til planer og handlinger du kan gennemføre. Og derved styrke din selvtillid, glæde ved dig selv og se at der kan komme virkelige forandringer i dit liv. Det skal være nogen drømme, ønsker eller ideer du er villig til at "kæmpe og dø for" og ofre noget for. Det afgørende er ikke at du hurtigt går listen igennem og finder en facit, men at du tygger på det, lægger mærke til hvad du føler for og oplever som væsentligt - hvad du har din sjæl og dine følelser i - din mening i og tro på.

Vurder hvert punkt på en skala fra 0 - 10: 0=ligegyldigt, 10=så vigtigt jeg ikke kan leve uden, jeg vil ofre alt og gøre alt ubetinget for at nå det, 5=midt imellem.

DIT PERSONLIGE LIV

Sted at bo

  • Økonomi
  • Orden
  • Motion
  • Viden
  • Hygiejne
  • Misbruget
  • Udseende-vægten
DIT FAMILIELIV

  • Samlever/ægtemage
  • Forældre
  • Søskende
  • Børn
  • Bedsteforældre
  • Onkler/tanter
  • Kusiner
ARBEJDE/BESKÆFTIGELSES LIV
  • Skolegang
  • Uddannelse
  • Arbejde (heltids-deltids/sort?)
  • Beskæftigelse
FRITIDSLIV
  • Hvad du vi se på TV..
  • Hobbys
  • Interesser
  • Sport
  • Venner
  • Frivilligt arbejde



Når du har fundet de tre vigtigste mål laver du detaljerede planer på et særligt stykke papir for hvordan lige dette mål skal realiseres, delmål, tidsplaner for hvornår delmål skal nås, hvad du konkret vil gøre osv. Efterfølgende danner disse ønsker/mål/drømmer osv. udgangspunkt for konkret planlægning (sml. ugeskema). Husk det er i udførelsesfasen kampen står. Drømme er nemme at have men svære at realisere - indstil dig derfor på kamp og problemer når forandringens skal ske i dit daglige liv. Brug det du tidligere har lære med ugeplanlægning, VISP og HOST.